Services
  • Duurzaamheidscommunicatie
  • Creatie

Van de Velde vertaalt CSRD-rapport naar multi-inzetbaar narratief

Klant

Van de Velde, een Belgische textielgroep die al meer dan 100 jaar inclusieve, stijlvolle en kwalitatieve lingerie voor vrouwen maakt.

Uitdaging

Het lijvige CSRD-rapport vertalen naar een creatief, helder en authentiek narratief dat de toon zet voor meerdere communicatie-initiatieven.

Aanpak

Een traject op maat om op minder dan 1 maand een inhoudelijk sterk narratief uit te werken, inclusief nieuwe visuele stijl voor duurzaamheidscommunicatie.

Wat voorafging …

Van de Velde heeft al sinds 1919 een maatschappelijk geïnspireerde missie: ‘We ignite the power in women’. Hoe het die missie in de praktijk brengt? Via de merken Marie Jo, Primadonna en Sarda boost Van de Velde het zelfvertrouwen van vrouwen met lingeriestukken die er super uitzien én perfect passen. Bovendien gaan ze een heel leven mee.

Op vele vlakken is de slow fashion van Van de Velde al een duurzaam businessverhaal. Maar om ESG structureel mee te nemen in de besluitvorming, lanceerde het bedrijf in 2022 een nieuwe duurzaamheidsstrategie. Die vormde ook de basis voor het CSRD-rapport dat begin 2025 het licht zag, want als beursgenoteerd bedrijf behoort Van de Velde tot de eerste groep bedrijven die niet-financiële informatie deelt volgens de European Sustainability Reporting Standards.

En bij de totstandkoming van dat eerste CSRD-rapport begon de samenwerking met com&co.

Het project door de ogen van 3 protagonisten

Lieve Vermeire

sustainability manager bij Van de Velde

Max Flamme

lead sustainability communications bij com&co

Nils Van de Cauter

art director bij com&co

Laat dat maar eens zien

Lieve, vanwaar ken je com&co?

Lieve: “Ik nam in december 2024 samen met een tiental andere bedrijven deel aan een rondetafelgesprek bij com&co. Daarin ging het onder meer over de vraag of je met een jaarlijks sustainability statement volgens de ESRS wel iedereen bereikt. Lezen en begrijpen je eigen medewerkers of klanten zo’n technisch document bijvoorbeeld? Met die vraag kampten wij ook.”

Hoe gaat Van de Velde met die beperking van CSRD-rapportering om?

Lieve: “We brengen elk jaar een geprint jaarrapport uit dat we bezorgen aan alle aandeelhouders. Maar daaraan 135 pagina’s aan CSRD-rapportering toevoegen, leek ons wat veel van het goede. Daarom bestaat onze CSRD-rapportering enkel online en gingen we op zoek naar een partner die de essentie ervan op een originele manier kon vatten voor ons fysieke jaarrapport.”

“Tijdens het rondetafelgesprek bij com&co enkele weken eerder hadden hun experts in duurzaamheidscommunicatie laten vallen dat ze daar wel raad mee wisten, dus wilde ik testen hoe ze dat concreet voor ons zouden aanpakken.”

Gezocht en gevonden: copy en beeld die elkaar versterken

Max, wat heeft com&co nodig om zo’n opdracht te volbrengen?

Max: “Zoveel mogelijk input. Het startpunt was een kick-offmeeting waarin we Lieve en een paar van haar collega’s honderduit lieten vertellen over wat duurzaamheid betekent voor Van de Velde, welke strategie erachter schuilt en waar het bedrijf vandaag staat in de uitrol van die strategie. Daarna ontvingen we ook draftversies van het CSRD-rapport, interne presentaties, webpagina’s en andere relevante documenten.”

Wat viel op bij het doornemen van die input?

Max: “Dat er meerdere referentiekaders werden gebruikt, zoals de 17 SDG’s, de 5 P’s en de 4 eigen pijlers van de duurzaamheidsstrategie. Daar zouden nog eens 8 thematische ESRS bij komen op basis van de dubbele materialiteitsanalyse. Die vormelijke bontheid wekt zelfs voor een ingewijde verwarring in de hand.”

Hoe ging com&co daarmee om?

Max: “De bedoeling was daarom om terug naar de kern te gaan én die kern tastbaar te maken met een (beeld)taal die dichter bij de leefwereld van verschillende stakeholders staat. Wat willen we dat zij zeker onthouden en hoe gaan we dat doen? Het voordeel: die lijn kunnen we daarna doortrekken in andere communicatie rond duurzaamheidsthema’s.”

Operatie ‘Terug naar de Essentie’

  • Keuze voor één referentiekader
    We hakken de knoop door om in duurzaamheidscommunicatie enkel de 4 eigen pijlers als referentie te gebruiken.
  • Keuze voor tastbaar woordgebruik
    In de omschrijving van de 4 pijlers vervangen we zowel de technische termen (bijv. CO2-neutraliteit en due diligence) als de meer abstracte woorden (bijv. circulariteit en purpose).
  • Keuze voor opwaardering bestaande tagline
    In sommige communicatie hanteerde Van de Velde al de tagline ‘We love the body you’re in and the planet you’re on’ om naar de duurzaamheidsstrategie te verwijzen. Die herkenbare tagline behouden we als paraplu en maken we prominenter.
  • Keuze voor visuele ondersteuning
    Voor elk van de 4 strategische pijlers creëren we een nieuwe visual die de herkenbaarheid een flinke boost geeft en ook inhoudelijk ondersteunt.

Nils, hoe kwam je op het idee voor de lijnillustraties?

Nils: “Van de Velde is een heel vrouwelijk en klassevol merk, met een premiumuitstraling. Dan doe je het merk geen eer aan met standaardiconen of -visualisaties, zoals wel vaker het geval is in duurzaamheidscommunicatie. Nee, wij kozen voor 4 lijnillustraties en bijbehorende kleuren die 100% Van de Velde ademen. Telkens met een subtiele inhoudelijke knipoog erin.”

Je verzorgde ook de vormgeving van het volledige duurzaamheidshoofdstuk in het geprinte jaarrapport. Welke klemtoonden legde je daarin?

Nils: “Max had het CSRD-rapport van 100+ pagina’s in Word al gecondenseerd naar een 10-tal pagina’s waarin we evenzeer het volledige verhaal vertellen. Hij had de 4 pijlers ook een eenvoudige structuur gegeven: waarom doen we dit, wat zijn onze doelstellingen en waar staan we vandaag?”

“Dat gaf me de vrijheid om meer visuele rust te brengen in de pagina’s en een editorial stijl met grotere titels te hanteren. Bovendien introduceerde ik rondere en meer elegante vormen voor foto’s, grafieken en uitgelichte cijfers, trok ik de nieuwe kleuren subtiel door en ging ik voor een optimaal scanbare uitwerking.”

Klaar om de lat hoger te leggen voor corporate communicatie

Lieve, hoe plan je verder te gaan met het narratief en de bijbehorende beeldtaal die com&co creëerde?

Lieve: “Dat is eigenlijk al een groot succes op zich: we hébben nu iets dat zich leent om duurzaamheid onder de aandacht te brengen in verschillende communicatie-uitingen. Of het nu gaat om posters voor onze gebouwen, presentaties voor klanten, creatieve socialemediaberichten, nieuwe webpagina’s of zelfs een videoreeks met interne experten.”

“De basis ligt er. En doordat het niet enkel leeft in een theoretisch document, maar meteen een concrete uitwerking kreeg, is er ook draagvlak intern om onze corporate communicatie naar een nieuw niveau te tillen. We kijken er alvast naar uit om in de volgende maanden de daad bij het woord te voegen.”

Ik waardeer vooral de no-nonsenseaanpak van com&co. Je krijgt niet alleen open advies, maar ook meteen concrete voorstellen om het advies kracht bij te zetten.
Lieve Vermeire sustainability manager bij Van de Velde

Kampt je duurzaamheidscommunicatie ook met het wat-is-dit-allemaal-syndroom?

We denken graag met je mee over een creatief, helder en authentiek narratief