Services
  • Creatie
  • Duurzaamheidscommunicatie
  • Strategie

Duurzaamheid bij B.I.G.: transparant, authentiek & tastbaar

klant

Met innovatieve oplossingen voor vloeren en materialen verbetert Beaulieu International Group (kortweg B.I.G.) onze woon- en werkkwaliteit.

uitdaging

De nieuwe duurzaamheidsstrategie kenbaar maken met buitengewoon relevante content.

aanpak

Creatie van een allereerste duurzaamheidsverslag, een format voor always-on content en – begin 2023 – ook een tweede, meer CSRD-conform verslag.

Met tientallen vestigingen en bijna 5.000 medewerkers verspreid over 19 landen is B.I.G. een van de grootste niet-beursgenoteerde bedrijven in België. Aan de basis van het succes ligt een opvallend duurzame bedrijfsvoering en dito aanbod. Dat kan ook moeilijk anders met als hoger doel ‘Shaping sustainable living, together’.

In 2021 klopte B.I.G. af op een geheel eigen duurzaamheidsstrategie voor de hele groep. De kern van het verhaal lag er, nu nog de armen en benen om het ook effectief te laten leven binnen én buiten de bedrijfsmuren. Enter com&co.

startpunt

De strategie inkleuren

De strategie bestond uit 5 speerpunten en 13 focusgebieden, zoals energie-efficiëntie, hernieuwbare energie, circulariteit en open communicatie. Omdat de concrete invulling van die gebieden nog grotendeels in de hoofden van de medewerkers zat, voerden we gesprekken met tientallen stakeholders binnen het bedrijf.

Drie kladblokken en elvendertig inzichten later stroomlijnden we de informatie in een creatief concept voor het eerste B.I.G. duurzaamheidsverslag: Route 2030. Om het concept extra slagkracht te geven, ontwierp onze studio een passende visuele stijl. Concrete targets, KPI’s en datasets waren op dat moment nog in de maak, dus we kozen ervoor om de eerste editie van Route 2030 inhoudelijk op te hangen aan 25 spraakmakende cases.



Repurposing

Op dezelfde nagels blijven kloppen

B.I.G. is er net als ons van overtuigd dat een jaarlijks duurzaamheidsverslag niet voldoende is om een sterk merkverhaak op te bouwen. Zit duurzaamheid écht verweven in je DNA? Dan moet het een vast onderdeel worden van je dagelijkse communicatie. Concreet: voor het tweewekelijkse format Route 2030 herwerkten we de cases uit het duurzaamheidsverslag, aangevuld met nieuwe cases.

Sara Geris Corporate Communications Director bij B.I.G.
De grote troeven van com&co? Een gestructureerde samenwerking, een goede projectopvolging en creatieve koppen die sterke teksten schrijven.
Richting CSRD

Nu mét targets, cijfers en vooruitgang

Ook voor het duurzaamheidsverslag 2022 keek B.I.G. naar com&co. B.I.G. scherpte zijn aanpak aan om te voldoen aan de nieuwe CSRD-vereisten en vroeg ons om ondersteuning. Het verslag kreeg zo een uitgebreid hoofdstuk rond visie, materialiteit en bestuur. Daarnaast mikten we vooral op …

Transparant
Voor elk focusgebied duiden we waarom het belangrijk is, wat de doelstellingen zijn en waar we vandaag staan. Dat gebeurt onder meer aan de hand van rechttoe rechtaan cijfers. Liggen die onder de targets, dan geven we eerlijk mee hoe dat komt en wat B.I.G. doet om het tij te keren. Complexere tabellen zitten dan weer in de appendix van het verslag om de leesbaarheid te vrijwaren.

Authentiek
Wie beter om een authentiek verhaal te delen dan de medewerkers van B.I.G. zelf? In totaal leggen liefst 46 enthousiaste ambassadeurs de puzzel samen, van de CEO tot de kantinedame. In mensentaal geven ze weer hoe B.I.G. het verleden van massaproducent achter zich laat en zich vandaag onderscheidt als aanbieder van duurzame oplossingen. Zonder dure woorden, zonder filter.

Tastbaar
Het verhalende element weegt minder door in dit tweede verslag. De cases zitten er nog in, maar zijn illustratief. Ze helpen om de strategie tastbaar te maken voor een brede doelgroep. Wat bedoelt B.I.G. bijvoorbeeld als het gaat over circulariteit, open communicatie of talent first? Zo halen we drempels weg om de duurzaamheidsstrategie mee te onderschrijven of – beter nog – eraan bij te dragen.

Op zoek naar buitengewoon relevante