Solina, een globale leverancier van culinaire voedingsoplossingen met 42 sites, bijna 4000 medewerkers en een omzet van 1,5 miljard euro.
De duurzaamheidsstrategie voor het eerst vastleggen in een compact, onderbouwd en aangenaam leesbaar rapport.
Volledige trajectbegeleiding, van kick-off en creatief concept tot creatie en afgeleide content.
Solina wil bijdragen aan de productie van voeding die gezonder is voor de mens én beter voor de planeet. Een steile ambitie die vraagt om een stevige onderbouwing.
Met zijn eerste duurzaamheidsrapport ging Solina in 2024 de uitdaging aan. Partner in duurzaamheidscommunicatie com&co fungeerde als klankbord en legde alles vast in woord en beeld. Het resultaat? Dat vind je in het gesmaakte duurzaamheidsrapport 2023.
Hoe het begon …
Alle bouwstenen liggen er, wie wil mee bouwen?
Hoewel Solina al jaren klanten helpt om onder meer voedselverspilling tegen te gaan, ingrediënten ethisch te sourcen, en de voedingswaarde van producten te verhogen, schakelde het eind 2022 een versnelling hoger. Het bedrijf omarmde duurzaamheid als integraal deel van de strategie en klopte na een grondige materialiteitsanalyse – de basis voor een CSRD-conform rapport – af op vijf pijlers om het verschil te maken.
De belangrijkste horde was genomen: focus binnen ESG en een sterk draagvlak in de bestuurskamer. Nu was het tijd om te communiceren over het traject.
Maar hoe vertaal je een strategische roadmap naar een uitnodigend, herkenbaar en authentiek verhaal? Wel, je contacteert com&co en vraagt in je beste Gentse accent naar Team Sustainability. Samen proberen we alle voordelen van duurzaamheidsrapportering te verzilveren.
De 5 voordelen van duurzaamheidsrapportering
- Boezem vertrouwen in bij klanten, investeerders en andere stakeholders
- Creëer een competitief voordeel met een onderscheidend merkverhaal
- Motiveer jezelf om meetbare vooruitgang te boeken
- Bouw een helder referentiekader voor beslissingen
- Voldoe aan verplichtingen vanuit overheden of bereid je erop voor
In 12 stappen naar de buitenwereld
Solina en com&co waren geen onbekenden voor elkaar. Na een succesvolle samenwerking rond contentstrategie vonden we elkaar ook in contentcreatie: van een creatieve paper rond trends voor culinaire sauzen tot een deep-dive in de Zuid-Amerikaanse keuken.
Het vertrouwen groeide en com&co mocht deelnemen aan de pitch voor het eerste duurzaamheidsrapport. Wat we zoal tijdens een pitch tonen en vertellen, doen we liever persoonlijk uit de doeken. Het resultaat delen we hier wel: het vertrouwen werd bevestigd.
Tijd voor actie. Dat ging zo:
Impact in hele keten van Solina
Voor Solina ligt de sleutel tot businesssucces in hun nauwe partnerships met klanten, leveranciers en andere partijen in de voedselketen. Het hoeft geen betoog dat duurzaamheid top of mind is in die sector.
Glasheldere duurzaamheidscommunicatie is dan ook een prioriteit voor Solina. En dat is meteen ook wat het duurzaamheidsrapport 2023 zo opmerkelijk maakt. Geen wollig taalgebruik, geen overvloed aan feel-good cases, geen complexe inhoudstafel. Wel een compact, onderbouwd en eenvoudig navigeerbaar verslag over wat materieel is voor Solina.