dashboard edit
Services

Agency Life Magazine: onze liefdesbrief aan agencies, nu ook op papier

Klant

Teamleader, de Belgische software scale-up voor agencies en kmo’s.

Uitdaging

Het hoofd én hart veroveren van agency-eigenaars in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland via een persoonlijk en intiem medium. En zo verder groei creëren voor Teamleader Orbit, de agencysoftware van Teamleader.

Aanpak

De lancering van het allereerste Agency-Life-magazine, als nieuw strategisch distributiekanaal binnen het Agency-Life-programma en als asset voor ABM en sales.


Groei, Teamleader, groei!

Agency Life is Teamleaders liefdesbrief aan alle agencies. Een meermaals bekroond contentprogramma dat we voor software scale-up Teamleader bedachten en uitrollen. Het doel? Agencies helpen om hun business beter te runnen. Agency Life loopt nu ruim drie jaar. Naast een stevige positie als expert in de bureaumarkt bracht het ook groei: sinds 2021 is het programma de drijvende kracht achter de forse omzetevolutie van Teamleader Orbit (+ ruim 300%).

Een strategische move, maar met liefde

Louise Haspeslagh, accountmanager voor com&co: “Meer multichannel dan Agency Life wordt het niet: we bouwden een mooi podcastpubliek uit, lanceerden een populaire newsletter, creëerden videoseizoenen, e-books en andere digitale content, organiseerden events en sloten partnerships. En nu is er dus ook een magazine.” En wel om deze drie redenen.

  1. Uit liefde voor print. Het meest intieme en persoonlijke, maar vandaag sterk ondergewaardeerde medium om connecties te smeden.
  2. Als strategische move: we injecteren een nieuw kanaal in de Agency-Life-mix. Eentje dat hoog in de funnel ingezet kan worden, maar ook helemaal onderaan, met name in ABM of in het salesproces.
  3. Met Agency Life creëerde Teamleader een uniek pan-Europees perspectief op de sector: dit magazine is het ideale medium om inzichten uit de verschillende landen schaalbaar samen te brengen.

Zoals het leven in een agency, zo is ook het magazine verrassend, veelzijdig, eclectisch, inspirerend en, ja, soms een beetje chaotisch.
Peter Van Wijnaerde brand strategy director bij Teamleader

Patchwork, anyone?

Het conceptuele idee achter het magazine? Patchwork. Het magazine is veelzijdig, eclectisch, afwisselend, inspirerend, en ja, soms een tikje chaotisch. “Inderdaad, een beetje zoals het leven in een agency zelf. Dat was de vibe die we zochten, en vonden”, zegt Peter Van Wijnaerde, brand strategy director bij Teamleader.

Visueel is het erg vernieuwend: elke spread heeft een andere look en feel, de illustraties – deels met AI gemaakt – zijn verrassend en grappig, de longreads zijn strak en de columns kleine kunststukjes. “Met een creatieve doelgroep als agencies was het duidelijk dat onderscheidend design een sleutel was om het hart van de lezer te winnen”, vertelt Nesten De Munter, artdirector bij com&co. “En dat deden we – althans als we de feedback uit de agencycommunity mogen geloven.”


Met een creatieve doelgroep als agencies was het duidelijk dat design een sleutel was om het hart van de lezer te winnen. En dat deden we – althans als we de feedback uit de agency-community mogen geloven.
Nesten De Munter artdirector bij com&co

De contentcirkel is rond

“136 pagina’s vol afwisseling: diepgravende artikels over businessmodellen, interviews met internationaal gerenommeerde gasten, columns met scherpe opinies, cartoons, advies voor het runnen van een agency of exclusief onderzoek over de financiële gezondheid van bureaus. Het magazine combineert het beste uit drie jaar Agency Life in vier landen met nieuwe en exclusieve hot topics,” vertelt Robin Van Cleemput, head of creative bij Teamleader. Om de cirkel rond te maken wordt deze content trouwens maximaal gerepurposed op de Agency-Life- en Teamleader-kanalen.


Het magazine combineert het beste uit drie jaar Agency Life in vier landen met nieuwe en exclusieve hot topics.
Robin Van Cleemput head of creative bij Teamleader en podcast-host bij Agency Life

Marketing engaged accounts: check!

Levert het ook iets op, zo’n magazine? Wel, de eerste druk van 2000 magazines was er een pak sneller door dan verwacht. AMB-campagnes werden opgezet naar de belangrijkste doelgroepen en de bestellingen van het (gratis) magazine overschreden de verwachtingen – honderden waardevolle en moeilijk te bereiken top-tier agencies vroegen al hun exemplaar aan. “En daarmee konden we onze doelstelling rond marketing engaged account netjes aftikken. Ik kan al niet wachten op de volgende editie”, aldus Renata Renema, VP marketing bij Teamleader.

Tot slot nog enkele echo’s uit community. Die waren overweldigend positief. ‘Wat een prachtig magazine, ik deel ‘m nu met de collega’s op kantoor’ of ‘Heel fijn, die kritische toon in de artikels’, zijn maar enkele van de commentaren die ons bereikten.


Dankzij een doorgedreven ABM-aanpak en strakke bestelstrategie konden we onze doelstelling rond marketing engaged accounts netjes aftikken.
Renata Renema VP marketing bij Teamleader

Ook voor zo’n traject