De doelen van interne communicatie in theorie & praktijk

Door

Informeren, verbinden, betrekken en evolueren. Het zijn de vier doelstellingen van interne communicatie, althans volgens het vierkwadrantenmodel dat Martine Van Driessche, oud-directeur van vonk, ontwikkelde in haar boek Interne communicatie tot de vierde macht. Wat houdt elke doelstelling precies in en hoe begin je eraan? We maken het concreet met enkele voorbeelden uit de com&co-stal.

De b2b earlybirds zochten het uit

Strateeg Jonas Vandroemme, sidekick Wolf Goderis en special guest Kathleen De Smedt van Milcobel en vonk overschouwen het veld van interne communicatie in b2b earlybirds, com&co’s inspirerende reeks voor en door ambitieuze b2b-marketeers, begeesterd door meesterlijke content. 🐦

Niets missen van de b2b earlybirds?

🔔 Abonneer je op ons YouTube-kanaal

📌 Word lid van onze LinkedIn-community
📧Schrijf je in op Committed to Content, onze maandelijkse nieuwsbrief

Moet er nog een kwadrant zijn?

In 2014 – het lijkt al een eeuwigheid geleden – bedacht Martine Van Driessche (vonk) het vierkwadrantenmodel van interne communicatie. Daarin onderscheidt ze 4 essentiële taken voor een internecommunicatieprofessional:

Goed om weten: Martines kwadrant is een evolutief model. Wie pas start met interne communicatie, zal zich vooral richten op informeren. Het vergt enkele jaren ervaring om door te groeien en ook de andere doelstellingen onder de knie te krijgen.

Zo’n kwadrant is natuurlijk maar een theoretisch model. Het wordt pas tastbaar met concrete voorbeelden. En die hebben we! Of beter gezegd: die hebben onze klanten. Laten we even kijken hoe zij invulling geven aan de vier kwadranten van interne communicatie.


Informeren

What’s in a name?

Onder informeren verstaan we voornamelijk feitelijke informatie om je medewerkers op de hoogte te houden van het reilen en zeilen in je organisatie. Denk aan een wekelijkse update van het menu, regels over brandveiligheid op het intranet of een memo met praktische details over het bedrijfsfeest. Informeren is dan wel de basis van interne comm, maar op zichzelf onvoldoende om je mensen écht te engageren.

Zeg het met een com&co case:
3 Reasons Why – Circet

Glasvezelnetwerken, 5G-antennes, laadpalen en slimme meters: Circet Benelux heeft de vitale infrastructuur van de toekomst in handen. In 4.400 handen om precies te zijn. Met 2.200 medewerkers is het een van de snelst groeiende netwerkserviceproviders in de Benelux.

Eén keer per maand krijgen al die medewerkers de interne nieuwsbrief Circet Connect in hun mailbox, met daarin o.a. de rubriek ‘3 Reasons Why’. Het format spreekt voor zichzelf: er worden 3 redenen opgesomd, bijvoorbeeld om verdachte mails meteen te signaleren en te wissen of om persoonlijke beschermingsmiddelen te gebruiken. De rubriek linkt telkens door naar een uitgebreid artikel om het topic in meer detail toe te lichten. Kortom: een behapbare manier om allerhande informatieve topics naar medewerkers te communiceren.

Verbinden

What’s in a name?

Je bedrijfsstrategie bepalen is één ding, er breed draagvlak voor creëren nog iets heel anders. In fase 2 – verbinden – maak je de vertaalslag: wat betekent onze strategie voor elke afdeling, elk team en elke individuele medewerker en hoe kunnen zij bijdragen?

Zeg het met een com&co-case: Meet the family – Audi Brussels

‘Wij zijn méér dan een fabriek’. Dat was de conclusie van een strategietraject bij Audi Brussels. Uit die key narrative ontstonden 4 contentpijlers:

  • Life at the factory – alle practicals over werken bij Audi
  • Proud and passionate car producers – over Audi’s geschiedenis, awards, sponsorships en – uiteraard – auto’s
  • Committed to the future – over duurzaamheid en e-mobility
  • Connecting communities – alle initiatieven die de Audianers verbinden

Binnen die laatste pijler bedachten we Meet the family, een format dat de grote, warme en diverse Audi-familie in de schijnwerpers plaatst en mensen uit verschillende afdelingen samenbrengt. In Meet the Family loop je een dag in het spoor van een collega – zowel op het werk als na de uren. Passeerden al de revue: een onderhoudstechnieker die graag aan oldtimers sleutelt, een operator die zeepkisten bouwt en een lijnverantwoordelijke met patisserietalent.

Het format leeft op Audi’s kanalen. Op de familiedag hingen er posters op reuzegroot formaat over de hele fabriek. Om de twee weken verschijnt het persoonlijke verhaal achter zo’n poster op de medewerkersapp. Bonus: het format werkt ook prima extern. Want geef toe: van deze familie wil je toch ook deel uitmaken?

Betrekken

What’s in a name?

In fase 3 gaan we van interne comm voor naar interne comm door medewerkers. Dat betekent je mensen actief input én feedback laten geven, zodat ze zelf protagonisten worden in je interne communicatie.

Zeg het met een com&co-case:
125 jaar Siemens – Siemens

Wie Siemens zegt, zegt technologie: in gebouwen, fabrieken, treinen, machines … Maar wie zijn de mensen achter de technologie? En hoe ervaren zij Siemens als werkgever? Voor de 125e verjaardag van Siemens België zetten we de medewerkers – intern soms Siemovators genoemd – in de spotlights.

Om een idee te krijgen van hoe Siemens doorheen de jaren veranderd is, gaan we in gesprek met duo’s die niet alleen hun werkgever, maar ook een familieband delen. Van kleinzoon Joris en grootvader Hans tot zussen Pascale en Michele. Zij delen hun passies, verhalen, herinneringen en dromen. Het resultaat: een reeks human interest-duo-interviews met warme fotografie. De artikels worden intern verspreid via de ASAP-nieuwsbrief en tegelijk extern gedeeld op de website. Siemens zoals je het nog nooit zag!

Evolueren

What’s in a name?

De laatste stap: als communicatieverantwoordelijke zelf een coachende rol opnemen. Als strategisch adviseur van je CEO/leidinggevenden/management zit je mee aan het stuur en heb je een impact op de koers die je organisatie uitgaat.

Zeg het met een com&co-case: Darwin-project – Cerba

Naast klinisch onderzoek voor lifesciencebedrijven voert Cerba Research de komende jaren ook enkele grote, interne strategische veranderingen door. Zo werd Darwin geboren, een overkoepelend programma dat 12 strategische transformaties bundelt.

Elke transformatie krijgt de naam van een figuur uit de Griekse mythologie en wordt in een onepager gegoten. Zo focust Janus op de integratie van digitale werkplekken en Agora op de realisatie van een full-serviceportaal. De onepagers geven aan waarom een transformatie belangrijk is, welke milestones er in het verschiet liggen en wat de voordelen zijn voor de medewerkers. Kraakhelder, toegankelijk en bovenal 100% transparant.


Ook uitpakken met een topcase rond