Interne communicatie:
de lijm in elk gemotiveerd team

Heldere, relevante en geestige interne communicatie: het is nog al te vaak de uitzondering op de regel. Terwijl goed geïnformeerde medewerkers gemotiveerder en efficiënter zijn én meer verbonden met elkaar en met de organisatie.

meer weten? kom eens babbelen

De impact van sterke interne communicatie

Nu steeds meer bedrijven kiezen voor remote of hybride werken, wint interne communicatie enkel aan belang. En terecht, want sla je er de bal mee mis, dan verzand je in situaties als deze:

  • de bedrijfsstrategie bestaat in een PowerPoint, maar niet in de hoofden van medewerkers;
  • er zijn wel waarden gedefinieerd, maar die worden niet tastbaar gemaakt in communicatie;
  • de meeste interne content is functioneel en top-down, maar daardoor niet echt verbindend;
  • door een wildgroei aan interne kanalen zien medewerkers door de bomen het bos niet meer;
  • gebrekkige informatiedoorstroming gaat ten koste van de transparantie en motivatie.

Om deze – en andere – uitdagingen te tackelen, werkt com&co voor jouw b2b-bedrijf een doeltreffende interne communicatiestrategie uit die deze cruciale doelstellingen ondersteunt:


Bedrijfsstrategie

laten leven in alle lagen van je bedrijf

Vertrouwen

en transparantie verankeren in je bedrijfscultuur

Identificatie

met collega’s en de bedrijfscultuur versterken

Motivatie

engagement en ambassadeurschap ondersteunen

Efficiëntie 

verhogen dankzij de juiste info op het juiste moment

Een draagvlak voor verandering

creëren met heldere communicatie


Maak je interne communicatie buitengewoon relevant

Een sterk intern communicatieplan begint bij sterk leiderschap. De lijm die alles samenhoudt, is buitengewoon relevante content: die maakt duidelijk waar je bedrijf voor staat, waar je naartoe wil, wat het DNA van je medewerkers is en hoe zij dat elke dag uitdragen.

meer weten? kom eens babbelen

Straf voorbeeld van interne communicatie

Van stevig doordachte interne communicatieplannen tot creatieve, buitengewoon relevante contentcampagnes – wij weten waar de klepel hangt. Dat bewijst deze case.

Inez Raemaekers Interne communicatie bij Audi Brussels
Om niet te blijven hangen in het theoretische weeft com&co doorheen interne strategietrajecten ook creatieve sessies.

Meer cases over interne communicatie? Hierzo!


Zo begeleiden wij je naar verbindende content

Om doeltreffende interne communicatie in de steigers te zetten, hanteren we bij com&co een beproefd stappenplan.

  1. Definitie van succes – We bepalen samen wat interne content moet doen voor je organisatie en medewerkers.
  2. Strategisch kernverhaal – We brengen alle verhalen die je organisatie over zichzelf vertelt – intern, maar ook extern – in kaart, zetten ze scherp én maken ze relevant voor alle interne doelgroepen.
  3. Message house – Van cultuur en groeikansen over learning en development tot veiligheid en welzijn: we scheppen orde in de chaos en vatten de gemaakte keuzes samen in een messcherpe blauwdruk voor alle interne communicatie.
  4. Creativiteit – Interne communicatie mag – nee, moet! – ook geestig zijn. Daarom vertalen we de rationele keuzes uit het message house door naar interne contentformats en -campagnes die de juiste snaar raken bij je medewerkers.
  5. Tactisch plan – Door interne doelstellingen en doelgroepen te koppelen aan een scherpe kanaalstrategie en de juiste tactics, zorgen we ervoor dat elke intranetpost, infografiek, newsletter, video of podcast bijdraagt aan de interne objectieven.

com&co: partner van vonk

Net als marketing of employer branding staat ook interne communicatie nooit stil. Daarom is com&co partner van vonk, het Belgische netwerk voor interne communicatie. Zo houden we de vinger aan de pols en delen we steeds de nieuwste inzichten met onze klanten.

Hoog tijd voor een strak

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief