Duurzaamheid is de grootste businessopportuniteit van onze tijd. Duurzame merken halen makkelijker kapitaal op, vinden sneller nieuw talent, beheren hun kosten beter, voldoen vlotter aan nieuwe regelgeving, halen meer uit innovatie … Je snapt het wel.
De goede verstaander ziet dus vooral kansen in het stijgende belang van duurzaamheid. Het kan organisaties aansporen om – misschien voor het eerst – een aantrekkelijk merkverhaal te creëren voor de buitenwereld én de eigen medewerkers. Een verhaal dat bovendien niet enkel in een verplicht rapport leeft, maar ook het hele jaar door je corporate communicatie, marketing, employer branding en interne communicatie kleurt met buitengewoon relevante content.
Duurzaamheidsverslag
Duurzaamheidsverslag, ESG-verslag, geïntegreerd verslag … Hoe je het kind ook noemt, het kan maar beter 10 vingers en 10 tenen hebben. Binnenkort moet je als groot bedrijf immers voldoen aan de CSRD, een Europese richtlijn die komaf wil maken met greenwashing en vast een (alarm)belletje doet rinkelen.
- Message house – Op basis van je materialiteitsanalyse, strategie en doelstellingen creëren we een koepelverhaal en onderliggende boodschappen.
- Concept – We ontwikkelen zowel een inhoudelijk als grafisch concept voor een authentiek, creatief en transparant verslag.
- Dataverzameling en -analyse – Dat gebeurt vooral via interviews met sleutelfiguren, maar ook door voorgaande content te absorberen en eigen research.
- Redactie en storytelling – Om impact te genereren vertellen we niet enkel je verhaal, maar tonen we het ook, bijvoorbeeld met cases. In mensentaal, zonder aan kwaliteit in te boeten.
- Design – Onze studio giet je duurzaamheidsverslag in een visueel aantrekkelijke vorm, digitaal of op (gerecycleerd) papier.
- Lancering – Trots op het resultaat van je inspanningen om een duurzaam merk op te bouwen? Laat ons een campagne bedenken om je verslag te lanceren.
Contentstrategie en -plan rond duurzaamheid
Vormt duurzaamheid deel van je DNA of werk je eraan? Kies dan voor een contentstrategie waarin duurzaamheidscontent niet louter een extraatje is, maar wel prominent aan bod komt. Het resultaat: een duurzaam verhaal dat breed gedragen wordt en voor blijvende impact zorgt. En ook daar kan com&co bij helpen.
- Message house – Samen zetten we je purpose en ondersteunende boodschappen op scherp in een helder message house.
- Kanaalstrategie – We bekijken hoe je de juiste doelgroepen op de juiste momenten bereikt met je content rond duurzaamheid.
- Website – Van een duurzaamheidspagina of pillar pages rond specifieke ESG-thema’s tot integratie in je volledige website.
- Contentplan – Per maand of kwartaal plannen we welke content wanneer verschijnt, zodat we je volledige verhaal gebalanceerd brengen.
- Contentcreatie – Met onder meer unieke contentformats, blogs en (video)cases houden we je verhaal top of mind doorheen het jaar.
Duurzaamheid overstijgt corporate communicatie en kan ook een hefboom zijn binnen je marketing, employer branding en interne communicatie.