Duurzaamheidsrapportering? “Er volledig de stekker uit trekken, is geen optie”

Gepubliceerd op:
Laatst gewijzigd op: 21-05-2025
Deel op:

Plots out of scope van CSRD of 2 jaar uitstel? De verleiding is groot om je duurzaamheidsrapport naar de onderkant van je to-dolijst te katapulteren. Begrijpelijk, in de huidige economische context hebben vele organisaties andere katjes te geselen. Maar hier komt de paradox: wil je binnen 5 of 10 jaar nog relevant zijn als bedrijf, dan blijft nu rapporteren over duurzaamheid een must.

De klimaatrisico’s houden aan, je medewerkers verwachten nog altijd aandacht voor hun wensen en ethisch zakendoen blijft een voorwaarde voor duurzame groei. Het belang van een ESG-strategie verdwijnt natuurlijk niet met Omnibus.

Meer nog: uit een bevraging bij de lidbedrijven van Agoria blijkt dat duurzaam ondernemen én erover rapporteren een duidelijk competitief voordeel oplevert. Zeker in de EU. Dat vertelt Ann Peeters in onze podcast b2b earlybirds.

Voorlopers vs. hokjesafvinkers

Zowat de helft van de bevraagde bedrijven zet targets op de lange termijn. Ze bekijken duurzaamheidsrapportering als een vehikel om na te denken over hun toekomst – en betrekken er hun ecosystemen bij. “Dat zijn ook de bedrijven die er economisch het beste voor staan”, zegt Ann.

Koplopers zetten hun vlag op de komende 5 of 10 jaar, of zelfs op 2050. Ze stellen een roadmap op: welke stappen moeten we zetten als bedrijf? Wat moeten we doen met onze producten en ons ecosysteem?
Ann Peeters tijdens b2b earlybirds

Tegelijk blijft rapportering voor veel andere bedrijven een pure compliance check. Vandaag in orde zijn, daar draait het om. Maar wat dan met morgen?

Een rapport is de absolute basis

In de grote groep bedrijven die nu buiten de scope van CSRD dreigt te vallen, zit volgens An en Ann het meeste potentieel om duurzamer te ondernemen. En een rapport – bijvoorbeeld volgens de VSME – kan hen daarbij helpen. Al blijkt niet iedereen daarvan overtuigd.

Niemand trekt in twijfel of een bedrijf economisch rendabeler wordt dankzij z’n financieel verslag. Bij duurzaamheid is dat wel zo. Raar vind ik dat.
An Saveyn tijdens b2b earlybirds

Waar de VSME evenwel tekortschiet? An Saveyn: “De dubbele materialiteitsanalyse werd er uitgehaald. En dat is net het startpunt om over duurzaamheid na te denken. Op basis van je DMA kan je voor je materiële thema’s targets en een beleid uitzetten – een belangrijke strategische oefening om de focus te bepalen in je bedrijf.”

“Je kan niet op 36 materiële thema’s tegelijk inzetten. Neem er liever die 5 of 6 thema’s uit die een grote impact hebben of waaraan voor je bedrijf de belangrijkste financiële risico’s of net opportuniteiten vasthangen.”

Ann Peeters: “Zo’n beleid is essentieel. Om je te positioneren tegenover je concurrenten én om competitief voordeel te halen uit duurzame bedrijfsvoering.”