In vele bedrijven lijkt interne communicatie een afterthought. Zonder toegewijde owner of aanpak. Tegelijk vinden ze hun interne comms vaak ronduit slecht. Hmm … Om het tij te keren, is lef nodig – of ‘chutzpah’, zoals Lesley Arens van #ZigZagHR vertelt in b2b earlybirds. Hoe je het aanpakt en wie dan het best ownership neemt? Je ontdekt het in deze aflevering!
Ook te beluisteren op Apple Podcasts
In deze aflevering
com&coërs Jonas en Wolf keren het onderwerp interne communicatie binnenstebuiten in deze tweede aflevering van het derde seizoen van b2b earlybirds. In dit seizoen krijgen we geen marketeers over de vloer, maar nodigen we gasten uit met een bredere blik op allerlei communicatiedomeinen. Een marketingpodcast zonder marketeers, als dat maar goed komt.
Wij daagden haar graag uit door haar in deze aflevering deze centrale vraag voor te schotelen:
Interne communicatie: wie neemt het best het voortouw? Ligt de verantwoordelijkheid bij hr, de communicatie-afdeling, de CEO of nog iemand anders?
Wel, in de ideale wereld is volgens Lesley iedereen in een organisatie verantwoordelijk voor goede interne communicatie. Maar daarvoor moeten uiteraard de juiste afspraken, tools en aanpakken voorhanden zijn. En daar wringt het schoentje.
Lesley vertelt ons:
- waarom het spaak loopt in interne comms – en waarom hr dan meestal de gebeten hond is,
- waarom ‘chutzpah’ – ballen, lef, brutaliteit – nodig is om het tij te keren,
- waar de ideale balans ligt tussen top-down en bottom-up intern communiceren,
- hoe je medewerkers – ook ‘the unreachables’ – een actieve rol kan geven,
- hoe je de delicate tango danst van transparant communiceren zonder onrust te zaaien.
En nog een heleboel meer: van aannames die je beter uit je hoofd bant over een hoop vragen die je dringend moet stellen tot enkele gruwelijke fouten in interne communicatie.
Wat zeker is: iemand moet ownership nemen. Die persoon heeft als belangrijkste taak vooral: luisteren. Zet je niet de juiste persoon op de juiste plek, dan krijg je miserie.
In de veranderde context van vandaag (post-pandemie, meer thuiswerk, krappe arbeidsmarkt, economische onzekerheid etc.) is het extra belangrijk om je interne comms – en daarmee ook je medewerkers – de aandacht te geven die ze verdienen.