Services

De Groeispurt: een limited newsletter als training tool voor kmo’s

klant

Cevora - de grootste opleidingsaanbieder van België - helpt meer dan 60.000 bedrijven (voornamelijk kmo’s) en 500.000 werknemers om te leren en groeien.

uitdaging

Kmo-zaakvoerders (en hr-medewerkers) ervan overtuigen dat leren cruciaal is om hun bedrijf te doen groeien - en hen begeleiden bij de opstart van hun leercultuur.

aanpak

Een trainingsprogramma, opgebouwd rond een interactieve limited newsletter.

Heb jij een bloeiende leercultuur in je organisatie? Steken je collega’s spontaan hun licht op bij elkaar en is webinars volgen dagelijkse kost? De kans is groot dat er nog ruimte is voor verbetering. Opleidingsaanbieder Cevora wil kmo’s in ons land helpen om een echte leercultuur op poten te zetten en pakte daarom uit met een creatieve contentcampagne. De grote vedette in de Groeispurt? Niet Nafi Thiam, maar een limited newsletter!

STARTPUNT

Leren leren

Opleidingen en andere vormen van leren staan meestal niet bovenaan de prioriteitenlijst van kmo-zaakvoerders. Daar probeert Cevora – dat tienduizenden van die bedrijven gratis opleidingen aanbiedt – verandering in te brengen. Want een doorgedreven leercultuur is cruciaal voor kmo’s die op lange termijn succes willen boeken.

Het is het nageltje waarop we al even kloppen met een always-on contentstrategie. Toch blijft het voor zaakvoerders moeilijk om tijd en middelen vrij te maken voor leren, ook al zijn ze van goede wil. Dus besloten we ze een extra duwtje in de rug te geven om te leren leren, maar dan niet zoals in de lagere school. Hoe dan wel? Met een contentcampagne – what else?

Bekijk de Groeispurt-campagnevideo
👇

NEXT UP

Interactieve vijfkamp

De Groeispurt is een trainingsprogramma in vijf weken. Daarvoor hoeven de zaakvoerders niet naar de fitnesszaal: ze krijgen de training in de vorm van een limited newsletter. Dat is een nieuwsbrief met een beperkte looptijd, over een afgebakend thema, gericht op een specifieke doelgroep. In dit geval: een wekelijkse nieuwsbrief van vijf weken, over bijleren, gericht op kmo’s.

Met onder meer een teasende campagnevideo – starring de body double van Nafi Thiam – overtuigden we zaakvoerders om hun virtuele trainingspak aan te trekken. Meteen na inschrijving kregen ze hun eerste mailtje uit de reeks (‘de opwarming’), exact een week nadien de tweede (‘in de startblokken’), om via ‘de eerste meters’ en ‘de versnelling’ aan ‘de finish’ (mail 5) te komen

De brandstof voor de deelnemers om door te zetten? Enkele interactieve elementen, zoals eenvoudige quizvraagjes (‘Hoeveel % van de bedienden volgde in 2021 een opleiding?’) en elke week een laagdrempelige opdracht (‘Vraag 3 medewerkers naar hun leernoden’), brachten de zaakvoerders telkens een stap dichter bij de meet. Met een aantal handige templates – om bijvoorbeeld leerdoelstellingen te bepalen – namen we de zaakvoerders van start tot finish bij de hand.

Waarom de limited newsletter de ideale tactiek was voor de Groeispurt?

Wel, het is het ideale kanaal om je publiek in een logische volgorde doorheen je waardevolle content te gidsen. Je presenteert die in meerdere, licht verteerbare stukjes en krijgt zo op verschillende momenten de volle aandacht van je klant. Je verzamelt leads, maar bouwt op hetzelfde moment ook aan een trouw publiek via een ‘owned’ medium in plaats van de klassieke ‘paid’ kanalen.

Meer weten over de limited newsletter?
Hier lees je waarom en hoe je ‘m inzet als tactic.

SUCCES!

Sprintje wordt marathon

Via een rits eigen kanalen, met social ads en met de steun van werkgeversorganisaties Unizo en UCM verschenen 684 zaakvoerders aan de start van de Groeispurt. Lees: we verzamelden 684 inschrijvingen voor de limited newsletter. Met een gemiddelde open rate van 64% en gemiddeld 41% click rate scoorden de mails uitzonderlijk sterk.

Cevora haalde uit de Groeispurt ook 55 sales qualified leads. Dat zijn 55 deelnemers die expliciet aangaven verdere ondersteuning te willen van Cevora. Hen overtuigden we ervan dat een leercultuur uitbouwen geen sprintje is, maar een marathon. De content werd ook gebundeld in een e-book en krijgt een tweede leven op de Cevora-blog. Zo krijgt elke kmo de kans om in het Cevora-groeiverhaal te stappen.

Een prangende vraag over onze