Services
  • Creatie
  • Interne communicatie

Where legends are made: interne communicatie en storytelling voor Audi Brussels

Van de Volkswagen Kever tot de productie van meer dan 250.000 elektrische Audi’s. De autofabriek in Vorst drukt al driekwart eeuw haar stempel op de sector met een reeks iconische wagens … en tienduizenden gepassioneerde medewerkers. We vatten die 75 jaar samen in 6 unieke verhalen voor interne communicatie.

Klant

Audi Brussels, 75 jaar lang een toonaangevende autofabriek en werkgever in Vorst.

Uitdaging

De 75e verjaardag van de fabriek vieren in een periode van economische onzekerheid – die die later helaas ook fataal bleek.

Aanpak

6 (oud-)collega’s trots laten terugblikken op de rijke geschiedenis van de fabriek.


Memorabele mijlpalen

De autofabriek in Vorst schrijft al 75 jaar geschiedenis, dat is niet overdreven. Meer dan een miljoen Volkswagen Kevers – dé cultauto, toch? – rolden er van de band van 1949 tot 1974. Na 1980 werden ruim vier miljoen VW Golf’s gemaakt. En in 2018 schoot de productie van de eerste puur elektrisch aangedreven Audi-SUV uit de startblokken in de eerste volledig CO2-neutrale fabriek van de Audi-groep.

Maar de fabriek kreeg het bij wijlen ook zwaar te verduren. Verschillende keren kwam de toekomst van Audi Brussels in het gedrang. Zo vertelt toenmalig directeur Patrick Danau in een van onze verhalen hoe hij tien jaar geleden de Audi e-tron naar Vorst haalde toen de A1 naar Spanje verhuisde. Een scharniermoment in de fabrieksgeschiedenis.

Het verhaal van Patrick toont opvallende gelijkenissen met de situatie waarin de fabriek in 2024 verwikkeld raakte – en uiteindelijk ook het einde van de fabriek betekende. Rekening houden met dat onzekere klimaat was een belangrijk aandachtspunt bij de viering van het albasten jubileum – dat moesten we even googelen – van de fabriek.

6 keer 2 modellen

Met ‘Where legends are made’ focusten we daarom op de grootste verwezenlijkingen uit het verleden. Al veegden we de moeilijkere momenten niet zomaar onder de mat. Ieder sterk plot bevat immers een crisis en een climax – dat wist Aristoteles al. Zo schetsten we een reeks positieve maar realistische verhalen waarmee iedereen binnen de fabrieksmuren zich kan identificeren.

De creatieve insteek van de campagne? We koppelden zes legendarische modellen uit de fabrieksgeschiedenis aan zes (oud-)medewerkers die een speciale band met de auto in kwestie hebben. Zo zag Julien in 2010 de A1 naar Vorst komen en mocht William als chauffeur eind jaren 80 de exclusieve VW Golf Rallye’s naar de parking rijden.

Onze zes protagonisten gingen met veel plezier op de foto met de automodellen die ze een warm hart toedragen. Zo ontpopten ook zij zich tot modellen. Uit de fotoshoot haalden we zes beelden voor filmposters die als teasers verspreid werden over de fabriek. De interviews goten we in artikels die in de loop van 2024 druppelsgewijs in de interne medewerkersapp myAudiBrussels verschijnen.

Bitterzoet verhaal

Het project leverde veel interne trots op. Niet alleen bij de zes hoofdrolspelers, maar ook bij alle andere medewerkers die jarenlang meeschreven aan het mooie Audi-verhaal – hoe bitter ook het laatste hoofdstuk was.

Als we één conclusie moeten trekken uit de zes verhalen die we optekenden, dan is het dat er binnen de fabrieksmuren in Vorst niet enkel kwalitatieve wagens geproduceerd werden. Er zijn de afgelopen 75 jaar ook ongelooflijk sterke banden gesmeed. Net dat is ook waar interne communicatie om draait.

Ook legendarische verhalen nodig voor je interne communicatie?