Listicles zijn hot. Even scrollen door je Twitterfeed en voor je het weet, verlies je jezelf in opsommingen over de eigenaardigheden van hondenliefhebbers of onderschatte Netflix-series. Lijstjes zijn vaak niet meer dan irritante clickbait (“number 6 will blow you away!”), maar we laten ons maar al te graag vangen.

Listicles are here to stay

Hoe hard cultuurpessimisten ook roepen dat listicles het Waterloo van journalistiek en literatuur zijn, we moeten ermee leren leven. Ook contentmarketeers kunnen maar beter beginnen tellen. Niet alleen omdat BuzzFeed en Newsmonkey de uitgelezen platforms voor native advertising zijn, maar ook omdat een lijstje nu eenmaal helpt om je publiek te bereiken.

Als korte, makkelijke en niet al te serieuze content zijn listicles de ideale leessnack voor het ‘Bored-at-Work-Network’ (BWN). Met die term benoemde Jonah Peretti, geestelijke vader van Buzzfeed, een gigantisch netwerk van honderden miljoenen kantoorwerkers wereldwijd die weleens doelloos rondsurfen tijdens hun werkuren.

Enkele vuistregels

Listicles wérken dus. Op voorwaarde dat je het juist doet. Enkele vuistregels – jawel – opgelijst:

1. Link de listicle aan je organisatie

Content moet relevant zijn. Een ziekenfonds kan het over vijf superfoodmythes hebben, maar niet over de zeven redenen waarom de nineties fantastisch waren. De inhoud mag vederlicht zijn, maar moet passen in het bredere merkverhaal. Een kwestie dus van je contentdomein nauwkeurig in kaart te brengen.

2. Bied nuttige informatie

Een listicle is het ideale format voor praktische info of tips. Helpen levert duurzamere klantenrelaties op dan verkopen. Hou rekening met de behoeften van (potentiële) klanten. Toon dat je weet wat hen bezighoudt. Wees ‘the missing link’: beantwoord de vragen waarmee je doelpubliek zit, maar ga iets breder dan je eigen business in de topics die je aanraakt.

3. Ga voor een evenwichtige contentmix

Lijstjes zijn hapklare stukjes content. Een leuk tussendoortje. Maar een effectieve contentstrategie vereist meer vlees. Listicles moeten ook een doel hebben, zoals doorlinken naar meer diepgravende content. Geef ze een passende functie binnen je contentstrategie.

4. Zorg voor visuele content

Al eens op Newsmonkey gekeken? Na elke paragraaf volgt een gif of meme. Dat is vaak schreeuwerig, maar effectief, en niet alleen bij 14-jarigen. Spreek de taal van de sociale media en zorg voor visueel aantrekkelijke opsmuk waar je niet zomaar langs scrolt.

5. Bereik de Millennials

Die vervloekte Generatie Y wil maar niet luisteren naar wat je te zeggen hebt. In schril contrast met babyboomers zijn zij niet snel geneigd zijn om marketingboodschappen te delen. Toch lusten ze lijstjes. In hopen. Want TL;DR. Probeer alleen niet om je listicles te doorspekken met marketingboodschappen, want dat is dodelijk voor je geloofwaardigheid.