5 gouden tips voor een geslaagde listicle

Listicles zijn hot. Even scrollen door je social feed en voor je het weet, verlies je jezelf in opsommingen over de eigenaardigheden van hondenliefhebbers of onderschatte Netflix-series. Lijstjes op een blog zijn vaak niet meer dan irritante clickbait (“number 6 will blow you away!”), maar we laten ons maar al te graag vangen. Waarom blijven listicles zo'n geliefd format en hoe creëer je zelf een geslaagd lijstje in een-twee-drie?

Waarom listicles op je blog werken

Lijstjes zijn van alle tijden. Ergens rond de 14de eeuw voor Christus – of: het jaar 3.400 voor BuzzFeed – beitelde Mozes zijn tien geboden in twee stenen. Zonder het zelf te beseffen, werd hij een trendsetter in snackable content.

Hoe hard cultuurpessimisten ook roepen dat listicles het Waterloo van journalistiek en literatuur zijn, we moeten ermee leren leven. Ook contentmarketeers kunnen maar beter beginnen tellen. Want hoe je 't ook draait of keert, een lijstje helpt om je publiek te bereiken. Ze worden over het algemeen goed gelezen én makkelijker gedeeld.

Waarom precies? We zeggen het met - hoe kan het ook anders - een lijstje:

1. Listicles zijn goed scanbaar.

Een checklist, tips om een geslaagde listicle te creëren of strategische taken die je in de zomer kan oppakken - zet je je content in een overzichtelijk lijstje, dan doe je je lezers een plezier. Je blog is netjes gestructureerd en de informatie behapbaar weergegeven in - veelal - korte alinea's per puntje. De kernpunten? Die hebben je lezers mee in 1 oogopslag.

2. Complex topic? Perfect voor een listicle.

Is je content vrij technisch, gespecialiseerd en moeilijk verteerbaar? Dan kan het helpen om je tekst op te breken in korte blokjes per subtopic, hoofdvraag of - waarom niet - fun fact over je complexe materie.

3. Je schept duidelijke verwachtingen.

'5 tips voor ...' of '127 redenen om ...'. Helder. Je weet precies wat je mag verwachten als je op zo'n titel klikt: zowel hoeveel punten het lijstje zal bevatten als hoe de pagina gestructureerd zal zijn. De voorspelbaarheid en structuur van dit contentformat brengen rust in het hoofd.

Enkele vuistregels voor het perfecte lijstje

Listicles wérken dus. Op voorwaarde dat je het juist doet. Enkele vuistregels – jawel – opgelijst:

1. Link de listicle aan je organisatie

Content moet relevant zijn. Een ziekenfonds kan het over vijf superfoodmythes hebben, maar niet over de zeven redenen waarom de nineties fantastisch waren. De inhoud mag vederlicht zijn, maar moet passen in het bredere merkverhaal. Een kwestie dus van je contentdomein nauwkeurig in kaart te brengen.

2. Bied nuttige informatie

Een listicle is het ideale format voor praktische info of tips. Helpen levert duurzamere klantenrelaties op dan verkopen. Hou rekening met de behoeften van (potentiële) klanten. Toon dat je weet wat hen bezighoudt. Wees ‘the missing link’: beantwoord de vragen waarmee je doelpubliek zit, maar ga iets breder dan je eigen business in de topics die je aanraakt.

3. Ga voor een evenwichtige contentmix

Lijstjes zijn hapklare stukjes content. Een leuk tussendoortje of snelle opfrissing. Maar effectieve contentmarketing vereist meer vlees. Listicles moeten ook een doel hebben, zoals doorlinken naar meer diepgravende content. (See what we did there?) Geef ze dus een passende functie binnen je contentstrategie.

4. Zorg voor visuele content

De populairste lijstjes al eens vergeleken? Na elke paragraaf volgt een gif of meme. Dat is vaak schreeuwerig, maar effectief, en niet alleen bij 14-jarigen. Spreek de taal van de sociale media en zorg voor visueel aantrekkelijke opsmuk waar je niet zomaar langs scrolt. Het kan ook subtieler, zoals de grote cijfers hier links.

5. Bereik de Millennials

Die vervloekte Generatie Y wil maar niet luisteren naar wat je te zeggen hebt. In schril contrast met babyboomers zijn zij niet snel geneigd zijn om marketingboodschappen te delen. Toch lusten ze lijstjes. In hopen. Want TL;DR. Probeer alleen niet om je listicles te doorspekken met marketingboodschappen, want dat is dodelijk voor je geloofwaardigheid.