Wat maakt een goed format?

Formats verheffen je content – of dat nu een blog, e-book, podcast of video is – naar een hoger niveau. Door zijn creatieve en originele invulling die perfect is afgestemd op het doelpubliek springt een format in het oog in een zee van middelmatige content. Dat creatieve idee voer je vervolgens zó goed uit, dat niemand het in zijn hoofd kan halen om hetzelfde te doen.

De 4 basisvoorwaarden voor een sterk format:

  • Herkenbaar: een variant op 1 van de oerformats – denk aan de challenge, de date, de quiz…
  • Simpel: het achterliggende idee laat zich in 1 zin uitleggen
  • Terugkerend: het is een consistent en kopieerbaar sjabloon waarmee je een reeks kan maken
  • Uniek: het bevat een nieuw of verrassend element

1. Corilus’ #ikbouwmee videoreeks

In dit videoformat beantwoordt een medewerker telkens de hamvraag én Employer Value Proposition (EVP) van softwarespeler Corilus. Hoe bouwt hij of zij mee aan de gezondheidszorg van morgen? Snappy, laagdrempelig, sympathiek, kostenefficiënt én een uitstekend middel om van medewerkers ambassadeurs te maken.

Iets dieper in de Coriliaanse employer branding-funnel zit trouwens een ander com&co-geesteskind: ‘Care to join?’, een reeks waarin verschillende teamleden zélf uitleggen welk type collega ze zoeken en hoe ze werken.

Check al ons werk voor Corilus.

(Als je dit leest, Frederik, Marieke en co: goed bezig met employer branding! En bedankt voor 't vertrouwen.)

Hou je kennis up-to-date

committed to content, onze maandelijkse nieuwsbrief, biedt verlossing.

2. Close Encounter van Agoria

In de “Close Encounter”-interviews maken we nader kennis met een Agoria-gezicht. We schotelen hem of haar een aantal vragen voor over hun (nieuwe) rol binnen Agoria, maar we maken het ook persoonlijk. Waar liggen ze wakker van? Hun belangrijkste levensles? Wat ze later wilden worden als kind? Close Encounter laat geen steen onomgedraaid.

Dit voorbeeld toont trouwens goed aan dat formats perfect medium-onafhankelijk (tekst of video, beide werken) kunnen zijn. Video is immers niet voor iedereen wenselijk of haalbaar.

3. De Terminator van Blue Lines

Taalfouten, ongewild grappige machinevertalingen of tenenkrullend slecht geschreven copy? De Terminator van Blue Lines kan er niet mee lachen. Met dit laagdrempelig social media-format stuurt Blue Lines een duidelijke boodschap de wereld in: taal telt!

Aart Lensink directeur bij LVB Content Marketing en formatgoeroe van de Lage Landen

Het grootste probleem in moderne contentmarketing? De meeste content van merken is los zand. Er zit geen stevig idee achter, laat staan een format.

4. De Ordina Accelerator

Een ietwat vreemde eend in de bijt, want deze video’s werden zo getarget via LinkedIn Advertising dat elk doelpubliek er slechts eentje te zien kreeg. Maar omwille van de herkenbare vorm en creatieve insteek, wilden we je deze employer branding Accelerator-video’s voor Ordina toch niet ontzeggen.

5. Manutti World Tour, #myManuttimoments en Manutti Moods

Om de designmeubels van Manutti te laten schitteren op Instagram ontwikkelden we een reeks visuele social formats. Met Manutti World Tour kunnen volgers toch een beetje reizen in coronatijden – en dat reisgevoel ook capteren in hun eigen tuin met een Manutti meubelstuk. #myManuttimoments speelt in op de ‘art of living’ in woord en beeld. En Manutti Moods ten slotte belicht maandelijks één van de vier Moods die de hoeksteen van Manutti vormen in een esthetisch drieluik.

6. Slimmer met de minuut van SBB

Dit explainerformat bijt zich vast in prangende vragen van startende ondernemers, zoals het verschil tussen bruto en netto, je belastingen als zelfstandige en welke beroepskosten je kan maken.

Op zich zelden de meest sexy materie ter wereld, maar de creatieve invulling inclusief dynamische animaties maakt van ‘Slimmer met de minuut’ een reeks die met kop en schouders boven andere explainers voor starters uitsteekt.

(Als je dit leest, Nathalie: dat laatste is natuurlijk ook voor een groot deel jouw verdienste 👊.)

Check ons werk voor SBB.

7. Gewoon logisch van Multimodaal Vlaanderen

Om de omslag naar een duurzame, moderne en efficiënte logistiek te promoten, ontwikkelde Multimodaal.Vlaanderen samen met com&co de ‘Gewoon logisch’-reeks. Daarin getuigden prominente figuren uit het Vlaamse bedrijfsleven en de logistieke sector in woord en beeld over het belang van multimodaliteit. Want dat de omslag naar een multimodale aanpak nodig is voor een duurzame langetermijnaanpak, dat was voor deze bedrijven #gewoonlogisch.

Check de campagne van Multimodaal.Vlaanderen.