Wie “formats” zegt, denkt al snel aan de televisiewereld. Maar ook in contentmarketing maakt het begrip furore. Logisch, want een vast stramien maakt het niet alleen makkelijker voor merken om unieke, meeslepende verhalen te brengen, ook je doelgroepen smullen van een goeie contentreeks. Om je inspiratie aan te wakkeren, scharrelden wij alvast 7 voorbeelden van contentformats uit eigen winkel bijeen.
Wat is een format?
In contentmarketing bepaalt een format een vaste formule voor de presentatie van je content. Ze geven je houvast en structuur én dagen je tegelijk uit om je informatie volgens een bepaalde creatieve insteek uit te werken.
Aha, zoals een rubriek dus? Niet helemaal: terwijl een rubriek je content ook inhoudelijk en structureel afbakent, is die zelden uniek. Dat is wél een basisvoorwaarde voor een format.
Heb je een sterk format bedacht, dan heft het je content – of dat nu een blog, e-book, podcast of video is – naar een hoger niveau. Door zijn creatieve en originele invulling die perfect is afgestemd op het doelpubliek springt een contentformat in het oog in een zee van middelmatige content. Dat creatieve idee voer je vervolgens zó goed uit, dat niemand het in zijn hoofd kan halen om hetzelfde te doen.
Hoe ziet een sterk contentformat eruit?
Wil je een format creëren dat blijft plakken, dan toets je het af aan deze 4 basisvoorwaarden:
1. Herkenbaar
De beste formats zijn vaak een variant op 1 van de oerformats – denk aan de challenge, de date, de beste X, de listicle, de quiz ...
2. Simpel
Het achterliggende idee laat zich in 1 zin uitleggen.
3. Terugkerend
Het is een consistent en kopieerbaar sjabloon waarmee je een reeks kan maken.
4. Uniek
Het bevat een nieuw of verrassend element. Blind Getrouwd, bijvoorbeeld, is een klassiek voorbeeld van 'the date', maar dan uniek gemaakt met het verrassende 'hops, ze trouwen meteen'.
Hoe ziet zo'n contentformat eruit? 7 voorbeelden
1. Corilus’ #ikbouwmee videoreeks
In dit videoformat beantwoordt een medewerker telkens de hamvraag én Employer Value Proposition (EVP) van softwarespeler Corilus. Hoe bouwt hij of zij mee aan de gezondheidszorg van morgen? Snappy, laagdrempelig, sympathiek, kostenefficiënt én een uitstekend middel om van medewerkers ambassadeurs te maken. Past mooi in een buitengewone employer branding-strategie.
Iets dieper in de Coriliaanse employer branding-funnel zit trouwens een ander com&co-geesteskind: ‘Care to join?’, een reeks waarin verschillende teamleden zélf uitleggen welk type collega ze zoeken en hoe ze werken.
2. Close Encounter van Agoria
In de “Close Encounter”-interviews maken we nader kennis met een Agoria-gezicht. We schotelen hem of haar een aantal vragen voor over hun (nieuwe) rol binnen Agoria, maar we maken het ook persoonlijk. Waar liggen ze wakker van? Hun belangrijkste levensles? Wat ze later wilden worden als kind? Close Encounter laat geen steen onomgedraaid.
Dit voorbeeld toont trouwens goed aan dat formats perfect medium-onafhankelijk (tekst of video, beide werken) kunnen zijn. Video is immers niet voor iedereen wenselijk of haalbaar.
3. De Terminator van Blue Lines
Taalfouten, ongewild grappige machinevertalingen of tenenkrullend slecht geschreven copy? De Terminator van Blue Lines kan er niet mee lachen. Met dit laagdrempelig social media-format stuurt Blue Lines een duidelijke boodschap de wereld in: taal telt!
4. De Ordina Accelerator
Een ietwat vreemde eend in de bijt, want deze video’s werden zo getarget via LinkedIn Advertising dat elk doelpubliek er slechts eentje te zien kreeg. Maar omwille van de herkenbare vorm en creatieve insteek, wilden we je deze employer branding Accelerator-video’s voor Ordina toch niet ontzeggen.
5. Manutti World Tour, #myManuttimoments en Manutti Moods
Om de designmeubels van Manutti te laten schitteren op Instagram ontwikkelden we een reeks visuele social formats. Met Manutti World Tour konden volgers toch een beetje reizen in coronatijden – en dat reisgevoel ook capteren in hun eigen tuin met een Manutti meubelstuk. #myManuttimoments speelt in op de ‘art of living’ in woord en beeld. En Manutti Moods ten slotte belichtte maandelijks één van de vier Moods die de hoeksteen van Manutti vormen in een esthetisch drieluik.
6. Slimmer met de minuut van SBB
Dit explainerformat bijt zich vast in prangende vragen van startende ondernemers, zoals het verschil tussen bruto en netto, je belastingen als zelfstandige en welke beroepskosten je kan maken.
Op zich zelden de meest sexy materie ter wereld, maar de creatieve invulling inclusief dynamische animaties maakt van ‘Slimmer met de minuut’ een reeks die met kop en schouders boven andere explainers voor starters uitsteekt.
7. Gewoon logisch van Multimodaal Vlaanderen
Om de omslag naar een duurzame, moderne en efficiënte logistiek te promoten, ontwikkelde Multimodaal.Vlaanderen samen met com&co de ‘Gewoon logisch’-reeks. Daarin getuigden prominente figuren uit het Vlaamse bedrijfsleven en de logistieke sector in woord en beeld over het belang van multimodaliteit. Want dat de omslag naar een multimodale aanpak nodig is voor een duurzame langetermijnaanpak, dat was voor deze bedrijven #gewoonlogisch.