Elk jaar gaan we al poolshoogte nemen op CMFF, het geesteskind van de vlotste contentmarketingboys van de lage landen: Bert Van Loon en AJ Huisman. Dit jaar houdt het CMFF-circus op 31 mei ook halt in Brussel én er zijn nog tickets. Het programma is ietwat anders dan dat van Amsterdam, dus veel spoilers vind je hieronder alvast niet.

Zoals traditiegetrouw op marketingevents was het weer dekking zoeken voor in het rond vliegende tweets en Instagramfoto’s. Zonde dat hun houdbaarheidsdatum zelden langer is dan enkele uren, dacht ik. Vandaar: een handvol posts als basis voor de belangrijkste learnings.

1. Release the nerds

Volgens auteur en strateeg Olivier Blanchard moeten we ons van hele T-shaped marketeer-gedoe nog weinig aantrekken, tenminste op het vlak van technologie. In de plaats van wanhopig onze data-analyserende skills aan te scherpen, zouden we beter vriendjes worden met IT’ers. Volgens hem zal binnenkort in elk zichzelf respecterend contentteam minstens één data-analist (deels) aan de slag zijn.

Bij het eerste deel van zijn betoog heb ik mijn twijfels: technologie maakt die analyse juist steeds makkelijker, terwijl informatie interpreteren en van context voorzien bij uitstek een marketingskill blijft. Zijn gevolgtrekking lijkt me dan wél weer steek houden, want die zien wij ook bij onze klanten: digitale maturiteit correleert steeds meer met marketingsucces. Vrij vertaald: organisaties die niét snel leren schakelen op het vlak van IT, zullen onherroepelijk achterblijven (hoe sterk of creatief of whatever hun verhalen ook zijn).

2. Vermijd de chain of command

Een bericht gedeeld door Com&Co (@comcoagency) op 12 Apr 2018 om 6:33 (PDT)


Oké, deze post kwam van onszelf, maar ik sta er dan ook helemaal achter. Onze meest geslaagde contentprojecten zijn niet toevallig degene waarbij er veel vrijheid en vertrouwen is: van het management ten opzichte van het marketingteam, en van het marketingteam ten opzichte van ons. Alleen zo kan je tenslotte iets uitproberen, ne keer zot doen, snel bijsturen, en uiteindelijk echt origineel én effectief uit de hoek komen.

3. Eet de publishers op

Victor Gao’s (Arrow Media Group) advies aan contentmarketeers: ‘Kijk naar je concurrent en leer ervan, maar kopieer nooit. En maak vriendjes met traditional storytellers ofwel journalisten’ #cmff pic.twitter.com/ZiczEes9oK

— marketingtribune (@MTribune) 12 april 2018

Marketeers zijn zelden geboren storytellers. Of eerder: zelden geloofwaardigestorytellers. En niet alleen groeit het wantrouwen tegenover traditionele marketing, hun boodschappen worden nog eens alsmaar vaker ondergesneeuwd door concurrenten die óók op de contentmarketingkar springen. De som van die twee bewegingen? Marketinglui zullen noodgedwongen allianties moeten aangaan met publishers en journalisten – of in navolging van elektronicabedrijf Arrow: een mediahuis gewoonweg overnemen.

4. Speel op veilig, maar niet té

Key note from Markus: 'Don't take yourself too serious. A good (outstanding) product sells itself,' he said while throwing condoms in the audience. #cmff #contentmarketing

— CMFastForward (@CMFastForward) 12 april 2018

Het verfrissendst vond ik de case van einhorn, een Berlijnse producent van hipstercondooms (lees: vegan, duurzaam, fancy design). Hun contentthema’s liggen simpelweg in het verlengde van het product: het productieproces, het team, de klanten, events, de bedrijfsvisie enzovoort. Onderwerpen die de grotere spelers al eens durven over het hoofd zien, maar waar prospects ook actief naar zoeken. Een strategie met beide voeten op de grond, maar die wel werkt: ook na drie jaar staat ze nog fier overeind.