Technologische vernieuwing, versnipperde digitale kanalen en mondige consumenten hebben het communicatievak danig op zijn kop gezet. Content zwaait de plak en marketing is complexer dan ooit. Veel ruimte voor adempauzes is er niet, want elke week schreeuwen nieuwe kanalen, formats of tools om je aandacht. Precies in deze chaotische janboel voelen contentmanagers zich in hun sas. Ze houden het hoofd koel en loodsen je contentstrategie met kennis van zaken in de juiste richting. Daarvoor vallen ze terug op deze zes essentiële vaardigheden.

1. Copywritingskills

Content mag dan visueler worden, copywriting blijft een absolute kerncompetentie. Deze skill gaat veel verder dan taalvaardigheid en een voorliefde voor de betere woordspeling. Een sterke copywriter weet wat een goed interview is, kan zich als geen ander inleven in verschillende doelgroepen, scheidt moeiteloos hoofd- van bijzaken en stemt content naadloos af op uiteenlopende dragers. Longread, videoscript of infografiek: een straffe copywriter maakt altijd het verschil.

2. Creatieve geest

Marketing automation is ingenieus, maar contentkalenders vullen zichzelf niet. Dat hoeft ook niet, want contentmanagers zijn cracks in ideeëngeneratie. Niet alleen weten ze wat reilt en zeilt in alle hoeken en kanten van het bedrijf, ze zijn ook voortdurend op zoek naar nieuwe topics, opvallende stories en frisse invalshoeken. Ze denken vooruit en hebben ook oog voor de visuele uitwerking van hun vondsten. Door hun eigen werk kritisch onder de loep te nemen, streven ze niet zozeer naar meer, maar vooral naar beter.

3. Strategische kijk

Een contentmanager creëert geen content om de content. Hij kent de doelstellingen van de onderneming en werkt er naartoe. Hij vertaalt ze in klare marketing-KPI’s, afgelijnde acties en een samenhangend contentplan. Een contentmanager bedenkt en creëert niet alleen content, maar gaat ook na wat werkt en wat beter kan.

4. Kennis van marketing anno 2019

Voor de komst van het internet kon je je marketingkennis relatief gemakkelijk opfrissen. Wie het laatste boek van Philip Kotler achter de kiezen had, kon weer even meepraten. Vandaag ligt dat wel anders. De beste contentmanagers zijn digital natives die hun kennis over de meest uiteenlopende domeinen op peil houden. Van SEO over sociale media tot videomarketing en e-mailstrategie: bijna dagelijks doen ze nieuwe inzichten op over the big, bold, brave new world of content (in de woorden van Ann Handley). Ze zijn niet alleen specialisten in contentcreatie, maar kennen ook alle kanalen en platformen die cruciaal zijn voor contentdistributie.

5. Beslagen in projectmanagement

Contentmanagers zijn dan wel duizendpoten, ze spelen uiteraard niet alles zelf klaar. Ze behouden het overzicht op hun contentkalender en laten geen deadline ontsnappen aan hun blik. Via nauwgezette communicatie met klanten, teamleden en externe partijen houden ze de neuzen in dezelfde richting en de contenttrein op de rails.

6. Technische bagage

“Every company is now a technology company”, zo gaat de boutade. Ook contentmanagers moeten tot op zeker hoogte techneuten zijn. Ze publiceren content in verschillende CMS-systemen en maken zich de ins en outs van gloednieuwe tools eigen in geen tijd.

Mag het nog wat meer zijn?

Een contentmanager is als een Zwitsers zakmes: misschien niet de allerbeste in één ding, maar wel een nieuwsgierige jack-of-all-trades die moeiteloos door de complexe wereld van content laveert.

Voor sommigen zijn zelfs deze zes kerncompetenties niet genoeg. Kennis van Search Engine Advertising (SEA), user experience, web development, grafisch design of inhoudelijke specialisaties zoals interne communicatie of employer branding zijn allemaal troeven die contentmanagers nog onmisbaarder maken dan ze al zijn.

Ontbreekt er volgens jou een skill in deze lijst? Of heb je in deze beschrijving vooral jezelf herkend? Geef ons een seintje en wie weet ben jij onze volgende contentmanager!