1. Licht de persoonlijke voordelen toe

Cruciaal is dat medewerkers je bedrijfscontent willen delen. Daar spelen de organisatiecultuur en de bedrijfswaarden een essentiële rol in. Een geëngageerde medewerker is namelijk doorgaans een enthousiastere ambassadeur van je bedrijf.

Waak dus over een nauwe samenwerking met de personeelsdienst. Kom met een gezamenlijk communicatieplan. En bied medewerkers daarbij een antwoord op de aloude hamvraag: ‘what’s in it for me?’. Als auteurs of delers van diepgravende bedrijfscontent kunnen je medewerkers zich bijvoorbeeld als expert profileren binnen hun professionele netwerk. Een wisselwerking die je met de juiste contentprocessen makkelijk op poten zet.

2. Bewaar het evenwicht tussen spontaan en voorbereid

Employed media van de bovenste plank? Daarbij sturen medewerkers spontaan relevante berichten en nieuwsfeiten de wereld in als deel van hun dagelijkse werkroutine. Die komt er uiteraard niet vanzelf. Zorg naast basisopleidingen over sociale media ook voor waterdichte en glasheldere richtlijnen, zodat medewerkers weten wat ze op hun onlineprofielen zoal kwijtkunnen en op welke kanalen ze dat het best doen. De Facebookvrienden van je salesploeg zijn immers minder in je financiële resultaten geïnteresseerd dan hun LinkedIncontacten.

Daarnaast is het belangrijk om de persen geregeld zelf te doen draaien. Bereid bijvoorbeeld inspirerende socialemediacontent en dito beeldmateriaal voor, die medewerkers rechtstreeks kunnen delen of aanpassen.

Idealiter betrek je hen – als experts in hun vak – bij het bepalen van de topics en thema’s die je daarbij aan bod wil laten komen, het opstellen van je contentkalender en het creëren van je visuele en geschreven contentstukken. Zo ligt de drempel naar employed media ook lager.

3. Maak het delen makkelijk

De voorbereiding is maar één kant van het verhaal. Je moet al die content ook nog tot bij je medewerkers krijgen en hen aanmoedigen om te delen. Daarbij geldt de gouden regel: hoe minder stappen, hoe groter de kans dat je collega’s effectief aan het ‘sharen’ slaan.

Wil je hen de rompslomp besparen van eindeloos e-mails openen, bijlages opslaan, tekst kopiëren en plakken, en in- en uitloggen op verschillende socialemediakanalen? Zoek je heil dan in technologie. Er bestaan talloze tools – zoals Social Seeder en Social Toaster – om ambassadeurschap op sociale media te automatiseren.

Cruciaal bij deze vorm van contentautomatisering:

  • communiceer uitgebreid en lang op voorhand over de doelstellingen en voordelen;
  • benadruk te allen tijde dat het gebruik niet verplicht is;
  • stel medewerkers in staat om zelf te beslissen op welke kanalen ze welk type bedrijfscontent delen, welke meldingen ze wel of niet ontvangen enzovoort.

4. Gebruik verstandig en met mate

De kracht van employed media schuilt in het menselijke en persoonlijke gezicht achter de posts. Net daarom mag je het niet op de spits drijven. Worden de volgers van je medewerkers overspoeld met corporate berichtgeving, dan boet je al snel in aan geloofwaardigheid en authenticiteit. Het gevolg laat zich raden: je verliest niet alleen je publiek, ook het ambassadeurschap van je collega’s krijgt een flinke deuk.

Spring dus zuinig en slim om met je strategie voor employed media. Leer de volgers van je medewerkers kennen en breng hun interessegebieden in kaart. Bied je hen vervolgens ook nuttige en relevante content aan op het raakvlak van jouw sterktes en hun interesses, dan zit je gebeiteld.