Contentkalenders bestaan in vele maten en gewichten. Online sprokkel je gemakkelijk uiteenlopende templates bij elkaar (hier vind je voorbeelden en tips van Hubspot, Convince&Convert en Buffer). Maar welke helpt je het best om een succesvolle content flow op te zetten? Daarvoor zijn ruwweg twee elementen bepalend: weten wat je precies wilt doen (beschreven in je contentstrategie) en welk proces van contentcreatie je hanteert.
Of je nu ‘from scratch’ begint of een Excel-template naar je hand zet, met deze tips vermijd je je vast te rijden of in terug-naar-afscenario’s te belanden.
1. Keep it simple
Zei daar iemand ‘open deur’? Het klinkt misschien evident, maar je ziet het snel gebeuren: vol goede bedoelingen wordt een basistemplate steeds verder uitgebouwd, tot het een reus op lemen voeten blijkt te zijn.
Een contentkalender brengt orde en structuur. Laat die niet verloren gaan door complexiteit in te bouwen. Enkel wanneer je kalender het werk eenvoudiger en overzichtelijker maakt, zal hij ook effectief gebruikt worden.
Tip: hanteer een less is more-aanpak en vertrek van een compacte basis. Op termijn kun je extra elementen toevoegen, wanneer het gebruik van de kalender vertrouwd aandoet.
2. Hoe verzamel je waardevolle contentideeën?
Zonder waardevolle input, geen sprankelende output. Drie mogelijke manieren:
- Contact met klanten: als je weet waar je buyer persona’s van wakker liggen, definieer je makkelijk topics waarrond je gericht content kunt uitwerken
- Binnen elke organisatie zit er ontzettend veel kennis verspreid die nuttig en bruikbaar kan zijn voor je klant. Met een laagdrempelige rondvraag via een Google Form krijg je als het even meezit uit verschillende hoeken relevante topics aangereikt. Een Google Formulier opstellen doe je zo. Hou het aantal vragen beperkt: naam, mailadres, topic en eventuele bronnen (links, contactgegevens, bepaalde documentatie…) volstaan vaak al. Denk er ook aan het idee levend te houden: creëer een herkenbare shortlink naar het formulier (bv. www.[bedrijfsnaam].be/blogidee) en verwijs er op zichtbare plaatsen naar (handtekening mail, homepagina intranet, zelfklevers op pc’s…)
- Organiseer op regelmatige basis een redactieraad: stel een team samen van medewerkers uit verschillende afdelingen (Marketing, Sales, persverantwoordelijke, IT, productie…). Zij kunnen zelf ideeën aandragen of door de lijst met suggesties gaan. In grotere organisaties helpt deze meeting ook het overzicht bewaren: wie is waarmee bezig? Welke content kan nog op andere manieren of andere kanalen worden ingezet?
Tip: voorzie een tabblad of sectie in je contentkalender waar je goede ideeën bijhoudt. Op momenten waar de inspiratie zoek lijkt, vind je daar een eldorado.
3. Wie werkt de ideeën uit tot volwaardige content pieces?
Om input om te turnen tot een leeswaardig stuk, heb je een vlotte pen nodig, kun je bondig en to-the-point schrijven, beschik je minimaal over een basiskennis SEO en weet je deadlines te respecteren.
Ontbreekt het je aan tijd of schrijftalent? Kan je ruwe contentinput nog wat extra glans gebruiken? Schakel dan een externe contentpartner in, die je business en doelgroepen door en door kent.
Ook dit is een onmisbaar veld in de contentkalender.
Tip: zorg dat het voor iedereen duidelijk is dat wie een goed idee aanbrengt niet (noodzakelijk) zelf in de pen - of lens - hoeft te kruipen.
4. Waar bewaar je de kalender?
Een contentkalender moet toegankelijk zijn voor iedereen die er gebruik van maakt binnen én buiten je organisatie. Afhankelijk van mogelijke IT-beperkingen kun je kiezen voor een gedeelde netwerkschijf, Sharepoint, Google drive…
Welke velden zijn cruciaal?
- Timing: voorzie een veld voor deadline contentcreatie per taalversie + een veld voor publicatiedatum
- Onderwerp: topic, thema en links naar contentbronnen
- Persona of segment
- Auteur
- Keywords
- Contenttype: whitepaper, blogpost, infografiek, video…
- Redacteur
- Visual
Bij heel wat goed draaiende, contentgedreven organisaties komt daar gaandeweg nog info bij, zoals distributiekanalen, conversies, content offers enzovoort. Vaak is dat ook het moment waarop je moet overschakelen van een gedeelde spreadsheet naar een professionele contentkalender, al dan niet met geautomatiseerde publicatiefeatures.
Beter en slimmer plannen? Dit zijn 5 tools voor contentkalenders